Nieuws

Concert in Pianino Theater

Komende zondag 10 december treed ik met mijn band op in het Pianino Theater in Den Haag. Het wordt een duoconcert dat in de middag zal plaatsvinden en begint vanaf 14.30 uur. De andere band die speelt heet ‘Sybil Monty’, waar toetsenist Pim Kamp eveneens deel van uitmaakt. Hij zal ook in mijn kwartet spelen, net als Joris Schreurs (drums) en Erik van der Weijden. Dit is dezelfde samenstelling als tijdens het concert bij ‘Swing & Jazz’ van afgelopen september.

We spelen wederom een set met uitgebrachte en onuitgebrachte composities van mij. De entree is in principe gratis, vooraf kaarten kopen is niet nodig. Het publiek kan op de avond zelf wel een donatie doen voor de gespeelde muziek. Graag tot komende zondag!

Nieuws

Geslaagde editie van ‘Swing & Jazz’

Afgelopen zondag vond de eerste editie van ‘Swing & Jazz’ plaats in PX Volendam. Dit was een optreden van mij met mijn band, gecombineerd met het draaien van jazzplaten door DJ Harry Hulskemper. We speelden een uitgebreid repertoire aan eigen werk van mij, met daarbij enkele jazzstandards. Het werd een combinatie van nummers van The Four Trees, Rivulet en nog niet opgenomen werk.

Het spelen van dat laatste materiaal is nuttig om te bepalen of alles dat je bedacht had goed werkt. Regelmatig komt het voor dat ik er daarna nog wat aan verbeter. De bezetting bestond dit keer uit: Erik van der Weijden (altsaxofoon), Pim Kamp (toetsen) en Joris Schreurs (drums) mee. Die eerste twee werkten al mee aan mijn twee uitgebrachte werken. We zijn ermee bezig om op korte termijn nog meer optredens te plannen. Daarover zal ik dan op de plek melding maken.

Nieuws

Interviews

De laatste weken had ik de eer om door twee kranten te worden geïnterviewd. Namelijk door: Nieuw-Volendam en het Noord-Hollands Dagblad. Het eerste verhaal ging over mijn favoriete instrument – mijn Fender Precision Bass. Het tweede ging over het festival ‘Het Andere Geluid van Volendam’. Hieronder staan de links naar deze artikelen:

Interview voor de rubriek ‘De Heilige Graal’ van Nieuw-Volendam

Een door journalist Hans Swierstra geschreven verhaal over ‘Het Andere Geluid’

 

Foto en artikel door: Kevin Mooijer

Nieuws

Talking Heads-avontuur krijgt vervolg

Afgelopen lente beleefden we een bijzonder avontuur met onze ‘Stop Making Sense by Blanko-theatertour’. We kijken terug op een memorabele, inspirerende en leerzame ervaring. Het waren stuk voor stuk optredens met een hoog energieniveau. Daarbij kon het publiek uiteindelijk bij alle shows niet stil blijven zitten. Gelukkig waren de reacties positief. We spraken na het spelen nogal wat mensen die meerdere keren waren komen kijken en luisteren, wat uiteraard een grote eer is. 

Naarmate de tour vorderde hoorden we steeds meer signalen dat het nog wellicht een vervolg zou komen. Afgelopen maand werden de eerste data bekend van een reeks shows in het clubcircuit. Een verlenging in de vorm van een clubtour was daarmee een feit. Voor september en oktober staan er optredens op mooie podia op het programma, te beginnen op vrijdag 1 september in P60, Amstelveen. De reeks eindigt – als de herfst al een maand is ingetreden – op 22 oktober in Patronaat, Haarlem. Dat is een zaal waar ik veel vaker speelde, vooral gedurende mijn studietijd in deze stad. Geïnteresseerden die onze show tot nu toe gemist hebben, krijgen tijdens de komende clubtour nog acht keer de kans om hem te zien.

 

Nieuws

Festivaloptreden met eigen muziek

Op 16 juni aanstaande speel ik een set met eigen werk op het festival ‘Het Andere Geluid van Volendam’ in PX. Dit is een nieuw muzikaal evenement dat in dat weekend op vrijdag en zaterdag plaatsvindt. Het is bedoeld als ‘eerbetoon naar bands die eigen muziek maken’. Met mijn band zal ik een selectie van stukken spelen van ‘The Four Trees’ en ‘Rivulet’. Daarnaast ook nog wat nieuw uit te proberen materiaal dat nog niet werd opgenomen.

Voor deze gelegenheid zal mijn band bestaan uit: Pim Kamp (toetsenist op EP Rivulet), Erik van der Weijden (saxofonist op The Four Trees) en het drumtalent Joris Schreurs. Een passe-partout voor twee festivaldagen kost slechts twintig euro. Het is uiteraard ook mogelijk om een los ticket te kopen. In de voorverkoop zijn ze hier te bestellen. Graag tot dan!

Nieuws

Stop Making Sense bij Tijd voor MAX en eerste theatershow

Na een uitverkochte show in PX vervolgde ons Stop Making Sense-avontuur zich afgelopen weekend. Op Goede Vrijdag speelden we bij het tv-programma Tijd voor MAX. We vertolkten daar twee korte versies van ‘Psycho Killer’ en ‘Slippery People’. Na afloop waren de reacties daarop gelukkig heel positief. De YouTube-video van het laatstgenoemde nummer is onderaan dit bericht te vinden.

Op de voorbije ‘stille zaterdag’ stond de eerste theatershow op het programma, in het Schiedamse Theater aan de Schie. Daar zat de sfeer er uitstekend in. Al bij het vierde nummer ‘Life During Wartime’ stond een groot deel van het publiek op om mee te dansen. Daarna bleef het feestelijk in de Zuid-Hollandse schouwburg.

Van tevoren was het afwachten hoe deze energieke show zou werken in de omstandigheden van een theater. Tot nu toe speelden we namelijk alleen in een club en een grote feesttent. Gelukkig slaagden we naar ons idee en dat van zeker een groot deel van de bezoekers in de overstap naar een schouwburg.

Over twee dagen staat de voorstelling op de planning waar ik het meest naar uitkijk: die in mijn woonplaats TivoliVredenburg. Daar kan ik ouderwets op de fiets naartoe reizen, wat een luxe. Dit optreden in club-setting is bijna uitverkocht. Wie nog heen wil moet er dus snel bij zijn.

Nieuws

Talking Heads-tour aanstaande

Eind deze maand gaat de theatertour: ‘Talking Heads by Blanko – Stop Making Sense’ van start. De première is op zaterdag 25 maart in PX Volendam. De titel verraadt het al: we spelen alle liedjes van de roemruchte muziekfilm ‘Stop Making Sense’. Zanger Jan de Witte, bekend als Blanko, kruipt in de huid van Talking Heads-voorman David Byrne en doet dat met verve. 

De voorbereidingen voor de show zijn in volle gang. Naast mij als bassist bestaat de band uit de volgende leden: Nick Schilder, Kees Mol (allebei gitaar), Peter Steur (toetsen), Ramon Tol (drums) Peter Smit (percussie), Sharon Tuijp en Anneke Bond (zang). Een grote groep dus, die ook wel nodig is om deze muziek goed te kunnen uitvoeren.

De voorstelling doet grote delen van Nederland aan. Een avond waar ik in het bijzonder naar uitkijk, is die van donderdag 13 april in TivoliVredenburg, Utrecht. Dan spelen we in mijn woonplaats. De hele speellijst is te vinden via de onderstaande link, waarmee tevens kaarten kunnen worden besteld. Het is een theatertour om naar uit te kijken!

https://www.ntk.nl/voorstelling/stop-making-sense

Trailer voor de show:

https://www.youtube.com/watch?v=L5E1B4KgS9Y

Talking Heads-show 2 april 2022

 

Nieuws

Op pad met theatershow Evergreen Top 1000 Live

De komende maanden heb ik deelnames aan twee theatertours op het programma staan. Eerst reis ik met Evergreen Top 1000 Live door het land, ik neem daarvan vijf shows als bassist voor mijn rekening. De muzikanten en zangers die hierbij meespelen ken ik goed. Zo spelen drie leden van Trots mee, een band waarmee ik vaak optreed. Dat zijn: Kelly Veerman (zang en gitaar), Ruud Schouten (gitaar) en Bart Klomp (drums). Bij de overige uitvoeringen van dit programma is Berry Janssen de bassist. 

Simon Stein is zanger en initiatiefnemer van dit Evergreen-project. Met hem werkte ik al vaker samen en speelde onder andere de baspartijen van zijn laatste EP ‘Geluksmoment’.  Dit is al het tweede theaterseizoen op rij waarbij hij de kar trekt en met succes. De bezochte zalen zijn allemaal goedgevuld en sommige raken zelfs uitverkocht. Het huidige programma is geheel vernieuwd ten opzichte van het vorige. Daarin wordt bijvoorbeeld het muzikale leven van wijlen Cees Veerman uitgelicht, hij was lid van The Cats. Tevens was hij de oom van zanger Kelly Veerman, die zich dus goed kan inleven in zijn werk en vertoont qua stem gelijkenissen met die van hem.

,,De liedjes worden aan elkaar gepraat door mooie anekdotes uit het verleden, die soms autobiografisch zijn”

Klassiekers

Ik repeteerde al een keer mee met deze band en weet dat de show goed in elkaar zit. De naam Evergreen Top 1000 doet haar eer aan als je die op het repertoire betrekt. Dat bestaat uit louter klassiekers die veel muziekliefhebbers zullen herkennen. De liedjes worden aan elkaar gepraat door mooie anekdotes uit het verleden, die soms autobiografisch zijn. Uiteraard komen evergreens als ‘Het Dorp’ en ‘Avond’ voorbij. Maar ook nieuwere nummers die al in het collectieve geheugen staan gegrift, zoals ‘Roller Coaster’ van Danny Vera. Toen ik de speellijst voor het eerst zag kende ik de meeste muziek al vanuit mijn jeugd, waarin thuis dit soort nummers wel werden gedraaid.

Natuurlijk zijn alle optredens van de tour van Evergreen Top 1000 Live aan te bevelen. Zelf speel ik mee op de onderstaande data en locaties. Graag tot binnenkort op een van deze gelegenheden!

Zaterdag 18 februari – Cultuurhuis De Klinker, Winschoten

Zondag 19 februari – Dorpscentrum De Blinkerd, Schoorl

Vrijdag 3 maart – Theater Koningshof, Maassluis

Zaterdag 4 maart – Ledeltheater, Oostburg

Zaterdag 11 maart – Theater de Leest, Waalwijk

Artikelen

Creatieve baslijnen, dienend drumwerk en solo’s om in te lijsten

Een tijd geleden stuitte ik op het album ‘Red Garland’s Piano’. Ik denk dat ik het op Spotify tegenkwam, luisterde ernaar en werd bijvoorbeeld getroffen door de mooie interpretaties van jazz-klassiekers. De opening ‘Please Send Me Someone To Love’ is meteen raak. Deze blues-ballad werd eerder vertolkt door Percy Mayfield en was een nummer 1-hit in 1950, zeven jaar na het uitkomen van Garland’s LP. Waarschijnlijk maakte die voldoende indruk op de vermaarde pianist dat hij dit werk wilde opnemen.

Natuurlijk is het moeilijk in woorden te vatten wat je raakt in bepaalde muziek. Je komt al snel bij gemeenplaatsen terecht. Wat ik mooi vind aan dit openingsnummer en het hele album is de sfeer die het trio van Garland neerzet. Daarin maakt bassist Paul Chambers gretig gebruik van de ruimte die hij heeft en varieert er lustig op los. Zijn spel op deze plaat is duidelijk te onderscheiden, hetgeen niet altijd zo is op oudere jazzwerken.

‘De solo over ‘Almost Like Being In Love’ is er bijvoorbeeld een om in te lijsten’

Chambers speelde naast zijn creatieve baslijnen ook mooie solo’s. Een voorbeeld daarvan is die over ‘If I Were A Bell’, dat hij samen met Garland een jaar eerder al opnam met Miles Davis voor zijn album ‘Relaxin’ With The Miles Davis Quintet’. Garlands eigen improvisaties zijn eveneens bijna altijd sterk. Die zijn meestal duidelijk gedefinieerd gespeeld, waardoor ze geschikt zijn om uit te schrijven. Hij is een meester in het met leidtonen omspelen van akkoordtonen, een kenmerk van de bebopstijl. De solo over ‘Almost Like Being In Love’ is er bijvoorbeeld een om in te lijsten.

Art Taylor

Dat ik zo vaak naar Red Garland’s Piano heb geluisterd, is eveneens te danken aan het fraaie dienende spel van drummer Art Taylor. Het is knap hoe hij zich als begeleider onderschikt lijkt te maken en daardoor alle ruimte biedt aan de bandleider en in tweede instantie tevens aan Chambers. Wellicht dat deze grootheid van de jazzcontrabas hem daarom ook vroeg mee te spelen op zijn soloplaat ‘Bass on Top’, uitgebracht in hetzelfde jaar 1957. Taylors spel is daarnaast te horen op een groot aantal muzikale werken, waarvan Coltrane’s ‘Giant Steps’ niet de onbekendste is. Eveneens verzorgde hij de drumpartijen voor Miles Davis’ albums ‘Miles Ahead’ en ‘Collector’s Items’. De laatste van de vijftiger jaren waren uiterst productieve voor de drie leden van Garland’s triobezetting voor Red Garland’s Piano. Dit is voor mij een van de albums die ik zal blijven opzetten. Het is een bron van inspiratie, waar een hoop van te leren valt.

Red Garland (foto: WBSS Media)